Välkommen till Järvedstrand

Ditt nya hem precis intill kanalen i Järvedstrand. Järved är Örnsköldsviks solsida med en härlig sydvästsluttning ner mot fjärden.

Kanalvilla Järvedstrand

Tack för att ni tar er tid och kikar in på en Kanalvilla i Järvedstrand! Välkomna!

Tid, kanske vår dyrbarast och mest svårfångade tillgång i livet. I din kanalvilla är det just tid du vinner. I ditt hus har du villa, sommarstuga och båtplats och mycket mer, kombinerat i ett. Tid att njuta av havsbrisen, varma solstrålar och skratten från din älskade familj, utan att bära på gnagande tankar om vad du borde göra och måsten. En möjlighet att bara få vara här och nu – och göra det ni tycker mest om. Kanske nappar fisken idag,  är det en båttur som lockar mer, eller ropar soffan vid uteplatsen på dig mest. Oavsett har du allt precis där du står, i ditt hus. Allt för många av oss skaffar allt för många saker som kräver skötsel och underhåll. Känner ni igen er? Max 10% sköta om och 90% njuta! Köp en stor segelbåt och lägga alla semestrar på den under kommande tre åren och sedan sälj. För att sedan göra något annat nästkommande år och sälj. Just sälj är den svåra men ofta viktiga biten. Tiden är dyrbar och vårt råd är att skaffa ett nytt fantastiskt boende med minimalt underhåll maxat med njutning som berikar ert liv den tid vi har kvar. Kommer dessa råd från oss! Nej, det är en hyllning till livet en gåva från alla äldre som har livserfarenhet och visdom. 

Sa vi att rätt tid att slå till är nu och att ni behöver en Kanalvilla ;o) Läs mer så kommer ni att förstå. Viktigaste av allt Varmt välkomna!

Kanalvilla Lifestyle

Ytorna för samvaro med familj och vänner har i denna version prioriterats på bekostnad av ett sovrum.

Solenergi

Vi har valt att alla hus utrustas med solenergi!
Det tar idag 12-16 år att tjäna tillbaka investeringen, mycket beroende på elprisets och politisk utveckling. Med dagens bidrag 20% av investeringen återbetalas av staten och 60 öre per kWh i levererad el i skatteavdrag, tillsammans med dagens låga räntor gör att det är lönsamt redan första året. För att inte tala om insatsen för miljön. Ritas den in direkt i projekteringsstadiet blir installationen snyggare, bättre och billigare. Trenden är tydlig! Vi ser att fler och fler skaffar elbilar och dom vill ha solenergi eller göra sin egen el. Nackdelen är tung initial investering och att solenergin finns på dagen och inte på natten, sommaren och inte vinter. Projektmålsättning att den skall vara återbetald inom 10 – max 15 år.
För att krydda energin lite extra kan man välja till Powerwall 2 från Tesla ett batteripack på 14 kWh för uppskattat pris om 72 000 kr installerat och klart.

Bilen är 80% laddad och det skall vara sol i helgen och då kan jag ladda helt gratis utan att förlora lite på elnätsväxlingar med elbolaget och elnätsleverantören. Jag får nordpols elspotpris senast 28,3 öre samt en skatteåterbäring på 60 öre, totalt 88,3 öre plus moms för det jag trycker in på dagarna till elnätet. Jag betalar precis som alla andra på nätter och solfattiga dagar men betalar ej elcertifikatsskatten om 19 öre. Detta medför att det är ungefär samma pris att tanka bilen hemma om solen inte lyser just då, t.ex. på natten! Vi säljer på dagen till t.ex. Vattenfall och köper tillbaka strömmen på natten och vintern till ungefär samma pris. Kostnaden blir alltså fast per månad i form av avbetalning och räntor för investeringen i solcellsanläggningen

Bilen har 56 kWh kapacitet och en räckvidd på 345 km, den drar alltså 1,62 kWh/mil eller 2,1 kr/mil för fullt elpris eller 34 öre växlat eller gratis om jag tankar hemma när det samtidigt är sol ute. Vad blir kostnaden om jag låter kontakten sitta i? 20% av 56 kWh gånger 34 öre är 3 kronor och 80 öre. Du skrattar, det är motsvarar en körsträcka på 69 km eller 14 turer fram och tillbaka till stan! Gratis? Jag har investerat 16 kr per kWh som anläggningen producerar i snitt per år. 15 000 kWh per år gav en investering på 240 000 kr – rabatt 20% av totalkostnaden från staten 48 000 kr. Jag vill ha så kort avbetalningstid som möjligt på anläggningen så att all el blir gratis som exemplet ovan, därför laddar jag så mycket jag kan när solen är uppe, funderar även på ett stort batteri från Tesla för att spara ännu mer men 14 kWh för 62 000 kr plus installation, tar tid att spara in med 41,7 öres takt, samt att batteriet är tomt hela vintern, när huset förbrukar som mest – ingen sol som fyller batteriet. Men skall vi tala klarspråk så är Teslas nya superbatteri för hemmabruk ingen bra affär! idag! Men de senaste 10 åren har priset för batterier sjunkit till en femtedel och Elon Musk twittrade att de, TESLA nådde en femtedel i början av 2016, alltså på nio år. Med det sagt är det inte realistiskt att tro att om 10 år så är det en femtedel utan kurvorna brukar plana ut. Jag förutspår att vi alla i Järvedstrand kommer att köpa batteri till vår solenergianläggning om och vissa innan 15 år. Om femton har har anläggningen återbetalat sig till fullo för alla. Vi alla tappar bidraget om 60 öre per kWh av staten efter 15 år. Priset för batterier och kapaciteten kommer att vara väldigt intressant för lönsam drift för att minimera bytet med elbolagen som då inte är 21 öre utan 21 öre plus 60×1,25 moms = 96 öre per kWh omräknat till dagens pris.

År 2025 alltså bara sju år efter att husen har byggts kommer troligtvis mer än hälften av alla bilar som säljs vara elbilar.

Elcertifikatsskatten försvinner sommaren 2017 för dem som installerar solenergi.