Hyresgäst Information

Hem/Hyresgäst Information
Hyresgäst Information 2017-07-15T00:32:11+00:00

Nyinflyttad

– Välkommen till din nya lägenhet!

När du ska flytta in i din nya lägenhet har du rätt att tillträda bostaden klockan 12.00 inflyttningsdagen. Inträffar den en lördag, söndag eller annan helgdag är det nästkommande vardag som gäller. Innan du flyttar in måste lägenheten vara besiktigad av hyresvärden.
Din lägenhet ska ha besiktigats innan du flyttar in. Skulle du ha synpunkter på besiktningen ska du höra av dig till oss på Byggsigurd.

När du går in i din nya lägenhet ska den vara välstädad och fin. Skulle du ha anmärkningar på städningen kontaktar du oss omgående.
Är problemen omfattande kommer vi ut och gör en städbesiktning.

Du får som regel tre lägenhetsnycklar när du flyttar in – och eventuella nycklar till tillhållarlås och tvättlås. Nycklarna kvitterar du ut på Byggsigurds kontor.
De flesta lägenheter har separata förråd. Varje förråd är i regel märkt med samma nummer som lägenheten. Undvik att förvara värdefulla saker i förrådet så förebygger du inbrott. Ställ heller inte något direkt på golvet för att undvika fuktskador om förrådet finns i källarplan.

Råd vid avflyttning

– När du ska flytta är det mycket att tänka på – både vad gäller ditt nya boende och den lägenhet du lämnar. Här är några råd som underlättar:

Du måste säga upp ditt hyreskontrakt skriftligt. Uppsägningstiden är tre kalendermånader och inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit in till oss. Tänk på att även säga upp eventuell garageplats eller parkeringsplats.
Vid flytt måste du lämna in alla dina nycklar till bostaden – även de kopior som kan ha gjorts, samt eventuella nycklar till motorvärmare, förråd och tvättstuga.

När du ska byta bostad är det rekommenderat att göra en flyttanmälan till Svensk Adressändring , via deras hemsida eller tfn 020-97 98 99, för att post från myndigheter ska komma till din nya adress. I övrigt så måste du själv göra en anmälan om ändrad adress till exempelvis försäkringsbolag och banker.

Vid flytt måste du avsluta ditt gamla elabonnemang samt teckna ett nytt abonnemang på den nya adressen. Du måste även anmäla flyttning av ditt telefonabonnemang och eventuellt Internetabonnemang.
Vi gör en avflyttningsbesiktning innan det är dags att lämna lägenheten. Tiden bokar vi med dig i samband med uppsägningen. Det är bra om du själv kan vara med för att diskutera eventuella skador i lägenheten. Du står för kostnader för onormalt slitage och skador. Vid skador eller onormalt slitage på t.ex. parkett, fettfläckar på tapet, hål i dörrar och skadade fönsterrutor kan du bli ersättningsskyldig.

Tänk på att all utrustning som tillhör lägenheten måste finns på plats vid besiktningen. Hit hör t.ex. dörrar, badrumsskåp, hatthylla, gardinbeslag osv. Om du fått bruksanvisningar eller skötselanvisningar för lägenhetsutrustning lämnar du kvar dem i lägenheten till nästa hyresgäst.

När du flyttar måste du ta med dig alla dina tillhörigheter som finns i lägenheten, och även de saker som du förvarar i förråd, garage och på balkong eller uteplats.
Det blir ofta en del grovsopor vid flyttning. Detta ska du själv transportera till kommunens återvinningsstation om det inte finns en uppsamlingsplats i ditt bostadsområde.

Information om var du kan slänga ditt avfall finns på Mivas Hemsida.

Du måste vara beredd på att visa upp din lägenhet som du ska flytta ifrån för de personer som fått erbjudande om att flytta in efter dig. Vi är med på visningen av din lägenhet och kommer överens om en tid som passar dig, oss och intresserade kunder.

Tvättstuga

För allas trevnad i tvättstugan är det viktigt att man gör rent efter sig. Så tänk på att lämna tvättstugan i det skick som du själv önskar finna den i. Lika viktigt är att hålla den tvättid man bokat och självklart inte ta någon annans tid.

Du får utnyttja tvättstugan de tider som står uppsatta på bokningstavlan / tvättlistan. Finns bokningstavla där du bor så bokar du tid med ditt tvättlås. När din tvättid är över ska allt vara klart, även städningen.

Har du bokat en tid så är det din tid under hela tvättpasset, dock så måste du utnyttja passet inom 1 h, därefter har annan hyresgäst möjlighet att ta över passet. Det är viktigt att hålla sina tider och respektera andras. Om du inte tänker använda din inbokade tvättid måste du så fort som möjligt ta bort din tvättcylinder från bokningstavlan eller stryka din tid på listan.

När du ska göra rent – börja gärna med luddfiltret i torktumlaren. Se till att inget utspillt tvättmedel finns kvar i tvättstugan och torka ur tvättmedelsfacken i tvättmaskinen. Allt runt omkring dig ska vara rent. Golvet i både tvättstuga och torkrum ska sopas eller skuras och bänkarna torkas av.

Du behöver inte ta med eget städmaterial när du ska göra rent efter dig, Det skall finnas i tvättstugan. Men tyvärr händer det att städmaterial försvinner. Var vänlig och gör en felanmälan om något saknas.

Du ansvarar själv för skador på maskiner och övrig utrustning som orsakats av slarv, vårdslöshet eller att instruktioner inte följts. Ta hänsyn till allergiker genom att inte röka i våra lokaler. Det får heller inte följa med djur in i tvättstugan.
Gör en felanmälan här

TV / Internet

Dom flesta av våra lägenheter är anslutna till kabel-tv-nätet. I dessa lägenheter ingår Com Hems basutbud i hyran.
Flertalet av våra fastigheter är anslutna till Internet via Örnsköldsviks stadsnät. För att utnyttja stadsnätet måste du först teckna ett bredbandsavtal med Övik Energi och sedan beställa tjänster av någon av de tjänsteleverantörer som levererar i stadsnätet. Mer information och aktuella tjänsteleverantörer finns att läsa om på Övik Energis hemsida.

För felanmälan av: 
TV, kontakta com hem telefon – 90 222, www.comhem.se
Internet, kontakta din tjänsteleverantör.

Bor du på Nygatan 18-20 så är du kopplad till Telias kollektivavtal med TV, bredband & telefoni.
För felanmälan, kontakta Telia telefon – 90 200,  www.telia.se/privat